EXTRA Elektronica voor in de van zijn eigen al futuristische DS / ID

Citroën

 

De ontsteking van een DS Citroën

 

 

Veel DS rijders zullen ondertussen wel weten dat het meestal het een hoop gedonder is om de onsteking van een DS / ID af te stellen met contaktonderbrekers.

Of nog wat moeilijker met de SEV cassette onderbrekers waar je al helemaal niet aan kunt en het steeds een gok is om ze juist te krijgen .

Daar ik al van mijn 10 jaar met elektronica bezig ben , leek het me een uitdaging om een fatsoenlijke en degelijke onsteking te ontwerpen .

Er zijn in de handel van verschillende merken onstekings module's te krijgen zowel met optisch oog als zonder optisch oog.En zijn dan uiteindelijk nog zeer prijzig ook!!

Het lijkt me niet hedendaags dat diegenen die een elektronische onsteking verkopen voor een oldtimer er meestal woekerprijzen voor vragen daar het eigenlijk 2 maal niks is van opzet .

Ik heb een 7 tal jaar ervaring met een Velleman ontsteking K2543 , die de contakt onderbreker ontlast van zijn hoge Amp schakelstroom .

Op zich een perfect alternatief en zeer betrouwbaar en degelijk , maar je moet dan er nog wel aan te denken dat je regelmatig de verdelernok van de delco smeert met een tikkeltje vet om de 5000km , om het te snel slijten van de onderbreker tegen te gaan..

Dus nog steeds onderhoud ,het afstellen van de onderbrekers omdat het nokje verslijt.

Nu heeft de firma LUMENIION daar een mooi systeem voor gemaakt om de bestaande delco en onsteking te verbeteren , maar uit de praltijk leerd men dat de eindmodule niet goed is en zelfs veel te warm wordt en geen hoge spaningspieken van 15 volt aan kan en temperatuur.

Regelmatig wordt de eindmodule opgeblazen en dan is er niets meer aan te verhelpen en sta je weer voor een nieuwe ,en ja; het is een prijzig beestje hoor.

Waar de firma LUMENITION wel perfect in geslaagd is; dat ze voor de meeste Delco's een optisch oog heeft en een ombouw setje voor ieder delcotype te verkrijgen is zie LIJST.

Zo dacht ik dan maar om heel het systeem te verbeteren en daar een combi van de 2 firma's LUMENITION en VELLEMAN voor te gebruiken.En het zo tot een betrouwbaar geheel te maken.

Ik vind dat het wel het laatste mag zijn, wat aan de auto mag stuk zijn of hapert, en dat is toch wel een onsteking !!!

Dus ben ik maar aan de slag gegaan en heb ik de optische cel versie maar gemaakt die ook weer snel kan omgebouwd worden tot de traditionele onsteking in het ergste geval ; waar ik niet wil aan denken dan !1 moertje los en 1 conector los en plaats dan de gewone delco zonder optisch oog en je rijd weer verder. Daar er toch wel meerdere met een extra delco in de kofferbak rondrijden , ofwel om de verkrijgbaarheid ervan alleen al.

 

Mijn ontworpen delco en onstekings systeem met eigen optisch oog en voorversterker kan zo simpel afgekoppeld worden om met traditionele delco verder te rijden in samen hang met de dan nog Velleman K2543 ( Ontstekings versterker ) aanwezig .

De K2543 van Velleman is een zeer !!!! uiterste betrouwbare module naar jaren lange ervaring , weer of geen weer, koud of puffen deze kit begeeft het nooit of zelden .

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat mijn optische module het om de haverklap moet gaat begeven , deze is aan zeer zware elektronische belastingsproeven onderworpen zowel aan over ocillatie en oververhitting en onderkoeling. En heeft alle beproevingen doorstaan. Uiteindelijk wou ik ook niet in de kou ergens staan met onstekings pech .

 

Ik heb dit ontstekings systeem dagen aan een stuk getest in warme en zeer koude omgeving , met hoge spanning van 15 volt ( wordt gereguleerd met een aparte inwendigge elektronische stabilisateur van 5 volt 3 Amp ) enz , om een zeer getrouw beeld van de componenten en de gezamelijke opzet te analyseren van 2 bestaande firma's en ikzelf.

 

Ik heb er zelf nu al een 3000 km mee gereden en de motor gedraagt zich uitzonderlijk perfect !

 

 

 

De conclusie naderhand

 

Zeer goed en snel doorgaan in zijn lage en hoge toeren ( boven de 5000 toeren wat je zelden doet als een verstandig rijder ).

Geen onderhoud meer ( 1 maal afstellen van de draaihoek, door de delco te verdraaien , met een stroboscooplamp wel aangeraden! )

Lager verbruik

Bougie's die veel langer meegaan

Geen gepingel bij een 2375cc DX4 blok

Zuivere ontbranding

En een zeer stabiele en krachtigge onstekings vonk

Dit alles resulteerd in een mooi draaiende motor ( ook een 2375cc die erom bekend staat van te staan trillen als een diesel bij lage toeren )

 

*Aangeraden een Bosch onstekings bobine*

 

En niet te vergeten een lage kost !!

 

 

 

 

Hier dan de opzet en de beschrijving

 

LUMENITION SET VOOR DE DELCO ( setje bevat geen optisch oog ! )

 

 

Let wel op !! er is zowel een links draaiende rotor als een rechts draaiende verkrijgbaar.

Meestal staat de draai richtings pijl op de zijkant van de delco aangegeven.

Type nummer van de delco is vereist om het juiste setje te zoeken in de LUMENITION cataloog..

 

 

VELLEMAN ONTSTEKINGS EINDVERSTERKER ( K2543 )

 

 

Ingebouwd in een spuitgiet aluminium kastje en waterdicht uiteraard

 

 

 

 

 

 

 

 

Mijn optische ontstekings voorversterker met ontstekings indicator ( LED )

 

 

 

 

Binenzijde zelf omgebouwde delco BOSCH met eigen optisch oog

 

 

 

 

 

Voltage Regulator 14 Volt Elektronisch van het merk HUGO

 

 

 

 

 

 

Elektronische LCD temperatuur uitlezing en instelbare schakel ventilator thermostaat voor DS 2185cc & 2375cc injection & carburator voor elektrische nakoel ventilator ingebouwd in radiator K2649

 

Kan makkelijk ingebouwd worden boven de asbak in het instrumentenbord met eventueel verlichte LCD display

 

 

 

 

 

 

 

 

Elektronische LCD temperatuur uitlezing en zonder ventilator schakel thermostaat voor DS 2185cc & 2375cc injection & carburator zonder elektrische nakoel ventilator . K2651

 

Kan makkelijk ingebouwd worden boven de asbak in het instrumentenbord met eventueel verlichte LCD display

 

 

 

 

Nakoel timer vooral nuttig na het stilleggen van een warme motor bij een 2375cc !!!

K2579

 

 

 

 

Automatische ruitenwisser met 3 snelheids standen K2599

 

 

 

Blauw instrumenten bord met SMD LED's